keskiviikko 19. elokuuta 2015

Lokakuussa Bolognaan

Kun nyt pääsin matkustamisen makuun, on pakko matkustaa vähän lisää. Tämä matka suuntautuu Italian Bolognaan vielä tämän vuosen lokakuussa. Siellä järjestetään agilityn MM-kilpailut. Taina kysyi viime sunnuntaina Pohjoismaiden mestaruuskisoissa, että olenhan varmasti lähdössä sinne. En ollut suunnitellut, mutta lupasin selvittää asiaa. Suomen joukkueesa on muutenkin paljon tuttuja, joten kisoista tulee paljon jännittävämmät kuin monet aikaisemmat. Kuluisikohan aika nopeammin jos alkaisin jo pakata laukkua...

sunnuntai 9. elokuuta 2015

Lähtöpäivä, Kranjska Gora ja Bled (8.8.)

Mietin kuumeisesti mitä haluaisin tehdä viimeisenä päivänäni Sloveniassa. Päädyin sekä vuoristoon että järvimaisemiin.

Ytitin löytää navigaattorin, maamtiekartaston sekä tienvarsiopasteiden avulla jollekin reitille. Ihan niin korkealle en päässyt kuin olisin toivonut, mutta mukaviin maisemiin silti. Osan matkasta ylös tein hissillä. Saman osan alas tulin kesäkelkkaradalla.

Kranjska Gorasta ajoin Bled-järvelle. Tavoite oli käydä uimassa ja keksiä sitten jotain. Ennen uimista innostuin kokeilemaan suppailua. Aika kokovartalohommaa se on, mutta hauskaa sellaista. En uskaltanut ottaa puhelinta taskuun joten kuvaa ei ole saatavilla. Suppailun ja uintihetken jälkeen päädyin laskemaan myöa Bledin kelkkaradan.

Näiden jälkeen oli aika suunnata lentokentälle. Lento pääsi lähtemään lähes puoli tuntia etuajassa. Matka taittui nopeasti myötätuulen ansiosta. Vaikka tämä reilun kahden viikon matka oli kaikkineen aivan mahtava, oli mukavaa palata kotiin.

Kiitos äidille ja isälle Murusten hoidosta <3

Ljubljana ja linna (7.8.)

Mietin ensimmäsellä käynnilläni kaupungissa josko olisin tutustunut Ljubljanan linnaan rarkemmin. Säästin sen kuitenkin yhteiselle päivälle, koska Heidi oli kertonut pitävänsä linnoista. Vuokrasimme audio guide -laitteet ja tutustuimme sekä linnan että Ljubljanan historiaan.

Tarun mukaan linnan vuorella asui ennen lohikäärme. Joka vuosi sille oli uhrattava yksi neisyt kaupungin asukkaista jotta se pysyi tyytyväisenä. Eräänä vuotena uhrattavan neitsyen isä lupasi tyttärensä käden sille urhoolliselle miehelle joka surmasi lohikäärmeen ja pelastaisi tyttären hengen. UKuten taruissa kuuluukin, tällainen mies löytyi ja neitsyen henki pelastui. Lohikäärmeestä tuli kaipungin symboli ja siksi se toistuu kaupungilla monissa kohteissa.

Linnassa järjestetään paljon taidenäyttelyitä. Tässä huvittava yksityiskohta eräästä teoksesta:

Illansuussa saayoin Heidin lentokentälle. Sen jälkeen kiersin vielä kaupungilla niitä katuja joilla en ollut vielä kävellyt.

Ravintola Most ei pettänyt tälläkään annoksellaan:

Kevennykseksi vielä kuva taulusta erään ravintolan ulkopuolella:

Split - Ljubljana (6.8.)

Taas aikanen herätys  ja aamupalalle vanhan kaupunkiin. Tarjoilija oli noussut väärällä jalalla, mutta aamiainen oli maistuva.

Heti alkumatkasta pysähdyimme Krkan luonnonpuistoon katsomaan isoja vesiputouksia. Kiersimme pienen reitin ja katselimme kateellisina kun moni oli osannut varata uintivarusteet mukaansa. Puistossa oli useita luonnon muovaamia vesialtaira  joissa uiskenteli lintuja ja kaloja. Vesiputoukset olivat hienot.

Krkasta jatkoimme Plitvickajan luonnonpuistoon. Heidi jäi odottamaan ja lukemaan kirjaa sillävälin kun kiersin puistossa pikavauhtia. Plitvickaja on hyvin saman tyyppinen kuin Krka, se on vain paljon suurempi.

Perillä Ljubljanassa olimme vasta klo 21.30 jälkeen. Majoituimme ok hotellissa joka sijaitsi lähellä keskustaa. Olisin toivonut samaa huoneistoa kuin alkumatkasta, mutta se oli varattu. Hostelli oli hyvin tyypillinen halvan majoituksen paikka, suihku js wc kaikkien käytettävissä jne. Me onnistuimme onneksi varaamaan kahden hengen huoneen.

Sängyt olivat halvinta laatua ja se kyllä tuntui. Heidin istuessa illalla vuoteen laidalle pohjan säleikkö putosi paikaltaan. Minulle kävi samoin keskellä yötä. Todettiin että kyllähän sänky nukkumisen kestää, mutta mikä pakko on kääntää kylkeä :D Kun molemmat oli kertaalleen nostettu paikalleen, ne onneksi myös pysyivät.